Arabian vanha potta

Olen jo useampana keväänä saanut hortensian koristamaan kotiamme. Ja, joka kerta olen onnistunut saamaan hortensian menehtymään hyvin nopeasti. Tänä keväänä olen saanut nauttia kukasta jo useamman viikon ja näyttää siltä että kasvi viihtyy meillä jatkossakin.
Mutta, mitä olen sitten tehnyt toisin? Olen kastellut säännöllisesti ja aina vain pieniä määriä kerralla. Onko tämä pienellä kermanekalla kastelu se hoidon onnistumisen syy vai piileekö suojaruukussa hoidon salaisuus?
 
Sain isovanhempienijäämistöstä vanhan Arabian valkoisen potan. Laitoin hortensian pottaan väliaikaisesti ja siihen se sitten jäikin. Nyt en uskallakaan vaihtaa tuota suojaruukkua, jos kasvun salaisuus piileekin tuossa ruukussa.
Aloitin hortensian ulkoiluttamisenkin, karaistamisen. Jospa onnistuisin saamaan kukan kukkimaan koko kesän. Haastetta aika paljon!

Mites siellä? Löytyykö muita onnistumisen kokemuksia saaneita hortonominalkuja?
 
Oikein mukavaa alkavaa viikonloppua!
 
Kaisa
 
 

Kommentit

  1. Joskus kuulin että hortensia tykkää alta kastelusta eikä että mullalle. Mutta tuppaa aina itselläkin unohtua kokeileen 🤗 mutta kenties kokeiltava vinkki. Aivan ihana kukka, täällä yksi hortensioihin hurahtanut 🌸

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuota ns alta kastelua olenkin harrastanut tämän hortensian kanssa. Ehkä neuvo pitää paikkansa. Hortensia on kyllä niin kaunis. Toivottavasti saan pidettyä hengissä mahdollisimman pitkään!

      Poista
  2. Hortensia on kaunis kukka!
    Itselläni on huonoja kokemuksia sen hoidosta.
    On tehnyt mieli taas ostaa ja kokeilla, jos onnistuisin sen kanssa.

    Ihana tuo potta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Epäonnisesti on minunkin kasvatukset päättyneet, nyt tuntuu että tämä yksilö viihtyy meillä!

      Poista
  3. Mä just taisin tappaa omani. :/ Sain sen syntymäpäivälahjaksi eli kuukauden sain pidettyä elossa. Istutin sen maahan siinä toivossa, että virkoisi... Ihana kukka ja potta!

    VastaaPoista
  4. Hortensiasta en uskalla edes haaveilla. Äitini on saanut hortensian menestymää ja kukkimaan, mutta minun hoidossani se ei todennäköisesti selviytyisi. Älä missään nimessä vaihda astiaa, sillä salaisuus voi todellakin piillä siinä...olkoonkin vaikka "taikauskoa"...;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, en uskalla vaihtaa suojaruukkua, jospa siinä on taikaa! ;)

      Poista
  5. Hortensia on upean näköinen kukka. Itse en vain ole saanut menestymään sitä.
    Hyvää viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Saa nähdä kuinka kauan tämä yksilö pysyy hengissä, toivottavasti koko kesän! :)

      Poista
  6. Mulla hortensia tuntuu olevan ainut kukka, minkä olen saanut menestymään! 😂 Nimim. pelargoniatkin kuoli viime kesänä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla ei taida olla mitään kukkaa mikä aina menestyisi. Taitaa olla tuuripeliä! :)

      Poista
  7. Onpa kauniita!
    Sekä pottaa että kukka <3

    VastaaPoista
  8. Ihanat kukkaset!!! Itse olen lähinnä varovasti katsellut ikkunasta, että mitä mun ostamille kukkasille käy :) Kovasti toivon, että ne ei kaikki heittäis henkeään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Varovaisesti täälläkin kastellaan, toivottavasti kukkamme ihastuttavat meitä pitkään!

      Poista
  9. Kaunis hortensia!
    Vettä se vaatii paljon, mutta ei jaksa jalkojaan siinä kuitenkaan uittaa koko aikaa.
    Varjoisa paikka on ehdoton!
    Minä annan hortensialle vettä astiassa, niin että se saa juoda kunnolla hetken. Sitten loput vedet pois seisomasta.
    Paikasta riippuen noin kolme-neljä kertaa viikossa.
    Kesäksi istuttaisin sen isompaan ruukkuun ja veisin pohjoisnurkalle ulos.

    Lempeitä kesäpäiviä sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ja, kiitos vinkeistä. Täytyykin istuttaa ulos ja suurempaan ruukkuun, kunhan ilmat kunnolla lämpenevät!

      Poista
  10. Onnea vihermenestyksestä! :) Itse tapan yleensä kaiken vihreän, tähän saakka ainoastaan fiikukset ovat selvinneet meillä. :')

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Sama vika täälläkin. Varovaisesti nyt iloitsen kukan tähän saakka onnistuneesta hoidosta!

      Poista

Lähetä kommentti