On onni veli omistaa

Syksy ja arki on palannut, mikä tuntuukin ihan mukavalta kesän ja lomailun jälkeen. Me vanhemmat lomailimme alkukesän vuorotellen, jotta saatiin mahdollistettua mahdollisimman pitkä loma kuopukselle päiväkodista. Ennen koulujen alkua oli kuitenkin koko perheemme yhteisen loman aika, jolloin irrotimme köydet koti satamasta ja käänsimme paatin kohti Turun saaristoa sekä Ahvenanmaata.

Reissulla näimme ja koimme niin Bomarsundin rauniot kuin Kastelholman linnankin. Linnan aarreseikkailu lapsille kierrätytti mukavasti ympäri linnan, aarrearkkuja etsien ja tehtäviä ratkoen. Entisaikaisiin sotilaan asuihin pukeutuminen jäi varmasti mieleen, puvut painoivat noin 15kg. Miten tällaisen asun kanssa vielä pystyisi sotimaan?

Maarianhaminassa vietimme kolme yötä, joten ehdimme tutustumaan Ahvenanmaahan hieman enemmänkin kuin vain venesatamaan. Toisena päivänä meillä oli auto lainassa, joten ajelimme mm Taffelin Factory Shopissa käymään ja pohjoisrannalle uimaan. Vesi oli kirkasta ja puhdasta, lämmintäkin. Toisena päivänä kävimme päiväristeilyllä Ruotsin puolella. Vierailu Maarianhaminassa meni hieman herkkujen ostamiseksi, jaksetaan ainakin jatkaa matkaa eteenpäin.

Mikä sitten oli lomassa parasta, sitä ei oikein kukaan osaa sanoa. Niin paljon oli kivaa tekemistä ja ohjelmaa. Mutta, varmasti kesän ja veneretken odotetuin pysähdys oli Nauvossa, jossa saimma nauttia rauhallisesta mökkirannasta, uiden sekä grillaten. Unohtamatta pikkupaatilla tehtyä retkeä Nauvon kirkonkylään jäätelölle.

Tänä vuonna koulutarvikkeet käytiin hankkimassa Turusta, ajamalla paatti aurajokeen mikä olikin yksi reissun kohokohta. Ohi risteilyalusten ja Turun linnan lipusimme lähes kauppatorille. Ainakin koulureppujen hankinta jäi mieleen.

Niin myös tämä loma lähestyi loppuaan. Luonto näytti voimansa ja vaikka kuinka olimme sääennustuksia seuranneet ja ennakoineet ilmoja, yllätti tuuli meidät. Viimeinen ajopäivä oli edessä, kun jo heti aamulla tuuli oli niin kovaa että päätimme jättää paatin Uudenkaupungin venetelakalle odottamaan suotuisampia kelejä ja tilata kuljetus kotiin Raumalle. Vaikka reissu ns hiukan lyheni, oli tämä järkevä päätös, ei merelle kannata väkisin lähteä silloin kun ilmat eivät suosi. Paatti saatiin ajettua myöhemmin kotiin ja säästyttiin jännityksiltä.
Takana on kymmenen yötä ja kolmesataakymmenen mailia. Repullinen hienoja muistoja ja unohtumattomia hetkiä yhdessä perheen kanssa. Vaikka välillä oli otettava rakkaudentäyteinen veljespaini ja äitikin ragesi  ;) , oli reissu onnistunut. Reittisuunnitelma toteutui ja hieman nähtiin bonustakin. Ensi kesää ja seuraavaa pidempää veneretkeä odotellen!

Kaisa

1. Mielestäni näissä lomareissuissa on hienointa se yhdessä kokeminen. Ne reissuelämykset voivat koostua ihan pienistäkin asioista. Teillä on ollut hieno reissu, joista jokaiselle on jäänyt mukavia muistoja...
    Kaikkea hyvää myös ihan tavalliseen arkeen! :)

1. Kiitos!
      Reissu oli kyllä onnistunut, ihanaa yhdessä kokemista ja tekemistä!

2. Ihania kuvamuistoja teillä ♥ Suloiset pojat ja veljespaini on aika ajoin painittava,
    niin meilläkin :) Ihanaa arkea!

1. Kiitos! Joo, veljespaini on välillä paikallaan. :)

3. Ihanat kuvat kerrassaan ja niin suloiset pojat!
    Oikein hyvää loppukesää teille <3

1. Kiitos! Ja, mukavaa kesän jatkoa myös sinne teille!

4. Ihania kuvia, ja reissusta jäi varmasti vielä ihanampia muistoja teille kaikille. Yhdessäoleminen ja tekeminen on tärkeintä, ja siihen kuuluvat myös ne pienet painit sekä rageilut ;)
    Aina ei kaikki mene niinkuin suunnittelee, mutta siksi onkin hyvä olla aina varasuunnitelmia, ja olen samaa mieltä kanssasi että luonnonvoimia vastaan ei kannata lähteä koittamaan onneaan.

1. Kiitos! Joo, painit ja rageilut on välillä paikallaan! ;)
      Merellä ei aina kaikki mene niin kuin suunnittelee, eikä aikataulua saa tuijottaa liian tiukkaan. Reissu saatiin tehtyä onnistuneesti ja turvallisesti.
      Mukavia loppukesän veneilyjä!

5. Ihana reissu teillä takana. Sipsifanina alkoi heti makunystyröitä kihelmöidä, tahtoo sipsejä.

1. Sun ei auta muu kuin lähteä sipsejä ostamaan. :) Täällä tuntuu kiintiö olevan aika täynnä, aika monta pussia kun lähti mukaan. :)

6. Niin ihanalta kuulostava yhdessäolon reissu♥ Paljon saitte kivaa mahtumaan retkeenne:)
    Kävimme Bomarsundin raunioilla edellisenä kesänä ottamassa pojan ylioppilaskuvia. Niitä ei kylläkään kelpuutettu viralliseksi kuvaksi, vaan Getan kallio-meri-kuvat vetivät voiton:)

1. Kiitos! Reissu oli kyllä niin onnistunut, paatti toimi moitteettomasti eikä kukaan loukannut tai sairastunut. Paljon nähtiin, mutta näkemättäkin jäi vielä, joten ensi kesän reissua suunnittelemaan. :)
      Oi, varmasti ihanat kuvat olette saanut. Ja, hieman erilaiset mitä yleensä!

7. Ihana kesäfiilis näissä kuvissa ja tuo jäätelön syönti kuva oli ylisöpö, siinä oli sellainen lapsuuden kesien pysähtynyt tunnelma <3

1. Kiitos! Tuo mökkeily Nauvossa oli muutenkin ihanan nostalgista, kuin omassa lapsuudessa. <3

8. Kuulostaa ihanalta! Erityisesti itseä kiinnostaa tuo Ahvenanmaa. En ole ollut siellä koskaan - jos ei lasketa laivaa satamassa, mennessä Ruotsiin ;) Täytyy siis käydä siellä joskus!

1. Ahvenanmaa on kaunis paikka ja paljon katsottavaa. Suosittelen joskus piipahtamaan!

9. Aivan ihanalta kuulostaa ja nätyttää teidän kesä <3 Niin suloiset pojat ja ihania yhteisiä hetkiä

ihanaa viikonloppua !

1. Kiitos! Kesä on ollut kyllä mukava ja nyt reput täynnä mukavia muistoja!

10. Kivoja, tunnelmallisia kuvia. Mahtava reissu teillä takana :) Iloa uuteen viikkoon.

11. Ihanan kuuloinen reissu. Onko tuo venetelakka aivan yleinen, mistä kerroit postauksessa? Meidän tutulla on myös vene, ja hän vasta sen osti. On puhunut tuosta venetelakasta, että tahtoisi ilmeisesti semmoisen omaan rantaan, mutta väliaikaisesti pitäisi jokin muu ratkaisu keksiä. https://www.alutrack.fi/