Kesän lapsi mä oon

Menneellä viikolla koitti vihdoinkin se hetki, kun paattimme laskettiin mereen ja veneilykausi pääsi vihdoinkin alkamaan. Viikolla kävimme jo malttamattomina pienellä ajelulla ja iltapalalla lähisaaressa. Perjantaina kun lapset olivat päässeet koulusta ja minä töistä, oli aika heittää vapaalle. Irroittaa köydet ja suunnata kohti saaristoa.

Olinkin koko talven odottanut, kuinka tuuli tarttuu hiuksiini ja hulmuaa Suomen lipun kanssa kilpaa. Meren tuoksu ja pärskeet kasvoille, kesä ja veneilykausi on vihdoinkin täällä.

Ensimmäiseksi yöksi rantauduimme luonnonsatamaan. Meri oli tyyni, vain me ja lintupariskunnat. Oli ihanan rauhallista, kaupunginäänistä ei ollut tietoakaan. Pojat aloittivat heti rantauduttua kalastamisen, mitä he jatkoivat myös seuraavana päivänä. Saalis oli määrällisesti ihan hyvä, mutta laadullisesti ei kovin houkutteleva. Kalat pääsivät takaisin mereen, tällä kertaa ei siis saatu nauttia kalakeitosta tai savustetuista ahvenista, mikä olisi ollut kaikkien mieleen. Ehkä ensikerralla on parempi kalaonni ja silloin päästään nauttimaan maukas kala-annos.

Vesi oli +14, minua ei houkutellut uimaan vaikka muuten olikin lähes hellettä. Lapset kävivät kastelemassa  useampaan otteeseen viikonlopun aikana. Muistan kuinka lapsena tuli uitua vaikka vesi olikin viileää, nykyään ei kyllä tee mieli uimaan ennen kuin vesi on lämmennyt oikein kunnolla. Katsotaan tulekoo sellaisia ilmoja tänä vuonna, että minäkin uimaan uskaltaudun.

Lasten uidessa ja leikkiessä rantavedessä, miehen kanssa keskityimme kuvaamiseen. Molemmat omilla kameroillamme, testailimme erilaisia asetuksia ja hieman "kilpailimme" keskenämme, kumpi onnistuu paremman kuvan nappaamaan. Aika mukavaa kisailua ja samalla minäkin eksyin kuviin, nykyään kun minä olen useammin kameran takana kuvaamassa.

Lauantaina siirryimme Päivärannan laituriin, vanhan maatilan pihapiiriin. Aikoinaan päärakenuksessa toimi saaristolaislasten koulu ja sen jälkeen maatila. Nykyään paikka on kaupungin omistuksissa ja pihapiiristä löytyy niin kani kuin lampaitakin, pieni kanala sekä ponilaidun. Paikkaa pystyy vuokraamaan ja näin nauttimaan saarielämästä sekä pihasaunassa saunomisesta.

Kuopus kiersi ruokkimassa eläimiä ja koululaiset pelasivat salkopalloa kalastuksen lomassa. Paikasta onkin muodostunut perheemme yksi lempisaarista, jonne teemmekin usein päiväretkiä. Pihapiiristä lähtee useampi patikointiretki eripuolille Nurmeksen saarta. Saaressa on useampia aktiviteetteja ja mahdollisuuksia luonnossa liikkumiseen.

Kesä on ihmisen parasta aikaa, ainakin lasten. Ja, myös meidän aikuistenkin, kunhan osataan nauttia hetkestä ja heittäytyä fiilikseen. Lämpöön ja aurinkoon!

Viikonloppu oli onnistunut ja jokainen sai mukavasti lomamoodin päälle, lomailua olisi voinut jatkaa viikollakin. Koululaisilla alkoi tänään vielä viimeinen viikko koulua ennen kesälomaa. Ja, itsekin palasin aamulla normaalisti töihin. Toivotaan että kesä suosii lomailijoita, jokaista vuorollaan!

Kaisa

1. Ihania kuvia olet kyllä näpsinyt eli taisit voittaa kisan, erityisesti ihastuin tuohon laituri kuvaan <3
    Joo kyllä sitä lapsena ui vaikka olisi vielä ollut hieman jäätä järvessä, nyt pitää melkein kiehua meriveden että sinne uskaltautuu :)

1. Kiitos! En tiedä kumpi voitti, mutta kivaa leikkimielistä kilpailua. Ja, samalla huomasi, miten erilaisista näkökulmista kuvaamme sekä rajaamme kuviamme. :)
      Aurinkoista alkavaa viikkoa! <3

2. Hienoja kuvia ja ihanaa kesäfiilistä kuvissa♥ Teillä on kyllä ollut mukava viikonloppu! Lapsena tosiaan mentiin ekan kerran uimaan varmaan heti kun jäät oli edes vähän lähteneet:) Aurinkoista päivää♥

1. Totta, niin mentiin. Ja, nyt minua ei saa uimaan ennen kuin vesi lähes polttaa. :)

3. Voi että miten ihania kesäkuvia ♥ "Saariston lapset" siellä kesäisissä puuhissaan, ihanaa! On se vaan aina yhtä mahtava tunne kun kevään ensimmäiselle veneretkelle pääsee ja teillä on siellä länsirannikolla tosi paljon hienoja saarikohteita. Kyllä kesä tosiaan on ihmisen parasta aikaa :)

1. Kiitos! Totta "Saariston lapset". Tänään kävimme patikoimassa lähisaaressa, on kesä vaan ihanaa aikaa. Ja, veneily perheen yhteistä aikaa! <3

4. Tosi kivat ja kesäiset kuvat! Me vasta haaveillaan veneestä, mutta ehkä vielä joskus meilläkin on oma purkkari :-)

1. Toivottavasti haaveenne toteutuu tulevaisuudessa! <3

5. Onpa niin ihania kesäisiä kuvia 🙂 Vai on teillä oma paatti, wau! Mukavaa viikkoa ❤️

6. Aivan ihanat kuvat ja kyllä sitä omastakin lapsuudesta muistaa parhaiten ne ihanat ja silloin tuntuvat loputtoman pitkät kesät. Ihanaa viikkoa <3

1. Kiitos! Totta, lapsena kesät oli aina lämpimiä ja niin ihanan huolettoman pitkiä! <3

7. Voi kuinka kivoja kesäkuvia ♥ Veneily on kyllä mukavaa!

1. Kiitos! Veneily on mukavaa ja ihanaa koko perheen yhteistä aikaa! <3

8. Ai että mitä saariston kesätunnelmaa ja ihan kauhea kaipuu iskee, kun näitä katselee!
    Lapsuuteni kesät vietin Ruissalossa ja veneillen airistolla, joten kuvasi ovat kerrassaan ihanaa katseltavaa.
    Nauttikaa kesästä <3

1. Oi, Ruissalossa olet viettänyt lapsuutesi, niin kaunista aluetta!
      Aurinkoista kesää myös sinne Norjaan! <3

9. Ihana viikonloppu! Luonnonsatamat ovat parhautta <3
    Aurinkoista kesäkuuta teidän perheelle <3

1. Luonnonsatamat ovat kyllä parhaita ja suosimmekin niitä reissuillamme.
      Aurinkoista kesää myös teille! <3

10. Ihanat kuvat! Merelliset ja kesäiset! Saaristotunnelmaa.
    Me teimme viime viikolla sellaisen päätöksen, että Tuulia -venettä ei tänä kesänä lasketa lainkaan veteen. Meillä saarimökillä on nyt olohuone rempattavana. Ja päätimme, että se on saatava kuntoon ja niin ei kävisi, jos tuossa vene odottelisi.
    Ihanaa kesää teille kaikille!

1. Ensi kesänä sitten taas Tuulia veteen. Nauttikaa mökkeilystä remontin lomassa.