AURINKOINEN TUKHOLMA

Vietimme viime viikolla aurinkoisen päivän Tukholmassa koko perheen voimin. Ilma suosi meitä ja kävelimmekin pitkin Tukholman katuja ihastellen arkkitehtuuria sekä kauniisti hoidettuja puistoalueita. Kaupunki oli täynnä elämää, erilaista ohjelmaa ja runsaasti turisteja.

Kun laiva oli satamassa jo aikaisin aamulla ja illalla hyppäsimme jälleen laivan kyytiin, ehti päivän aikana tekemään monennäköistä. Tällaista päiväreissua olemme miettineet jo aikaisempinakin vuosina toteutettavaksi, mutta reissu on jäänyt suunnitelmaksi, päivän aikana kun tulee väkisinkin runsaasti kävelemistä, ellei sitten käytä takseja tai julkisia.

Mutta, nyt oli juuri oikea aika lähteä reissuun. Esikoinen lähti vielä mielellään mukaamme ja kuopuskin on jo niin iso, että käveleminen ei tuota ongelmaa. Ja, me myös kävelimme päivän aikana.

Illalla kun olimme päässeet jo laivaan ja ihastelimme Tukholman saaristoa, laivan lipuessa pikkuhiljaa kohti Turkua, juttelimme päivän kokemuksista. Vaikka jokaisella jalat olivatkin väsyneet, olimme kaikki sitä mieltä että kävellen näkee eniten. Kävellen kun on liikenteesse voi pysähtyä ihastelemaan laituriin kiinnitettyjä purjeveneitä ja istahtaa puistonpenkille syömään jäätelöt, kun siltä tuntuu.

Vaikka päivän aikana näimmekin monennäköistä, oli päivässä parasta yhdessäoleminen. Miten me aikuiset niin helposti unohdammekaan sen, että lapsille riittää kun ollaan yhdessä. Toki on myös kiva tehdä ja kokea erilaisia juttuja, mutta yhdessä vietetty aika on arvokkainta mitä voimme lapsillemme ja läheisillemme antaa.

No, mitä muuta me sitten teimme Tukholmassa kuin istuimme puistonpenkillä? Aloitimme aamun runsaalla aamiaisella vanhassa Tukholmassa. Aurinko paistoi ja kaupunki heräsi pikkuhiljaa uuteen päivään. Kävimme ihastelemassa niin Kuninkaanlinnaa kuin vanhaa kaupunkiakin, sen kapeita kujia ja kaunista arkkitehtuuria.

Kävellesämme vanhasta kaupungista kohti Skansenia, katsoimme tukholmalaisten veneilijöiden paatteja ja hiukan haaveilimmekin. Tosin samalla mietimme, olisiko meillä käyttöä niin hienoille ja isolle paatille. Onneksi haaveilu on sallittua ja samalla voi myös haaveissaan tehdä välimerenpurjehduksenkin.

Skansenilla vierailimme Vasa-museossa. Museossa oli ihanan viileää, mikä tuntui mukavalta lähes paahteisessa vietetyn aamupäivän jälkeen. Mutta, Vasa -laiva oli mielenkiintoinen nähtävyys, sen historiansa sekä kokonsa vuoksi. Museossa oli runsaasti lyhyitä ja ytimekkäitä tietoruutuja laivan historiasta. Laivan lisäksi näytillä oli löytyneitä miehistön luita. Luut olivat todella hyvin säilyneitä, vaikka ne olivatkin mielenkiintoisia, olivat ne samalla myös hieman pelottavia. Museo oli kaikkiaan hieno paikka, myös lapsille sopiva ja heitä kiinnostava.

Museon jälkeen oli mukava siirtyä Gröna Lundin huvipuistoon. Väkeä oli paljon liikenteessä ja laitteisiin saikin jonottaa pitkiäkin aikoja. Koululaiset kiertelivät isän kanssa laitteita, kun kuopuksen kanssa istuimme ja seurasimme muiden menoa. Kuopus on vielä sen verran lyhyt, että laitteet joihin hän pääsisi tai olisi halunnut, oli vain muutama. Ja, meidän epäonneksemme kolme laitetta oli epäkunnossa, nämä juuri sellaisia minne kuopuksen pituus olisi riittänyt. Yhteen laitteeseen pääsimme ja sinne jonotimmekin koko perhe.

Vaikka huvipuiston laitteet eivät olleetkaan kaikki toiminnassa, oli mukava nähdä myös Gröna Lund. Huvipuiston jälkeen kaikki olivatkin niin väsyneitä, että hyppäsimme kaupunkilaivan kyytiin joka vei meidät terminaalin viereen.

Päivä ja retki oli onnistunut. Näillä muistoilla on mukava jatkaa kesälomaa ja seuraavaa retkeä!

Kaisa

1. Tukholma on kyllä niin ihana kaupunki, se on vienyt sydämeni 💗 viime joulukuinen reissu on paras kaikista tukholma reissusta ja sitä muistellaan usein 🥰

1. Taisi meilläkin käydä niin, että Tukholma vei sydämemme. Seuraavaa reissua jo suunnitellaan! :)

2. Hienoja kuvia! Tukholma on kyllä mukava paikka ja teillä on ollut aivan ihana kesäretki! Mukavaa kesäpäivää💙

1. Kiitos! Päivä oli kyllä hieno ja retki onnistunut. <3

3. Oi ihana Tukholma, sinne on aina kiva palata ❤ Juurikin yhdessä vietetty aika on tärkeintä 😊